Polis negeri ini cadang pihak sekolah dan ibu bapa dikenakan kompaun. Ini sebabnya

Beberapa sekolah telah mula ditutup akibat munculnya beberapa kes dan kluster penularan COVID-19. Bertitik tolak daripada itu, polis Pahang mencadangkan tindakan kompaun dikenakan terhadap sekolah yang mengabaikan prosedur operasi standard (SOP) sehingga mencetuskan kluster baharu COVID-19 di institusi pendidikan tersebut.

Menurut Ketua Polis Pahang Datuk Seri Abd Jalil Hassan, cadangan itu akan dikemukakan kepada Jawatankuasa Task Force COVID-19 negeri yang dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Pahang Datuk Seri Dr Sallehuddin Ishak dalam masa terdekat.

“Polis seboleh-bolehnya tidak mahu mengeluarkan kompaun, namun tindakan ini dilihat sebagai langkah terakhir kita memastikan semua pihak bertanggungjawab mengambil tindakan sewajarnya supaya tidak berlaku kluster baharu di sekolah.” – katanya

Beliau turut menginatkan ibu bapa agar peka dengan situasi anak. Jika mereka bergejala atau tidak sihat, jangan benarkan anak ke sekolah kerana ia berisiko mengakibatkan perkara tidak diingini yang seterusnya menyukarkan pihak lain.

Unit rondaan bermotosikal (URB) dan kereta peronda (MPV) akan ditempatkan pada waktu puncak

Bagi membantu pematuhan SOP di sekolah, beliau berkata unit rondaan bermotosikal (URB) dan kereta peronda (MPV) akan ditempatkan pada waktu puncak, iaitu balik dan pulang bagi membantu pegawai perhubungan sekolah mengawasi keadaan.

Sebelum ini, Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) mencadangkan Kementerian Pendidikan, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) supaya menutup semua sekolah buat sementara waktu.

Presiden PIBGN, Profesor Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hasan berkata, ia susulan peningkatan kes di beberapa negeri dan pertambahan kes melibatkan sekolah.

“Saya mohon supaya pihak bertanggungjawab menimbang cadangan ini bagi mengurangkan risiko penularan Covid-19 dalam kalangan guru-guru dan pelajar. Untuk itu, jika sekolah ditutup sementara, kita harap sesi pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) dan Didik.

Langkah ini penting demi keselamatan semua pihak di sekolah terutama pelajar. Setakat ini, kita lihat sudah ada sekolah ditutup kerana peningkatan kes dan kewujudan kluster,” – katanya

Apa pendapat anda mengenai isu ini? Perlukah sekolah ditutup keseluruhannya?

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

 

Anak Emma Maembong sudah boleh berdiri pada usia 5 bulan. Ini rahsia dikongsinya

Setiap pasangan memang sangat teruja untuk berkongsi perkembangan anak-anak mereka kepada rakan-rakan dan kenalan. Begitu juga, pelakon Emma Maembong telah dikurniakan seorang anak lelaki bernama Shariq Gabriel, hasil perkahwinannya bersama Shazli Azhar.

Anak lelakinya tiu telah dilahirkan pada 8 November 2020, oleh itu usianya sekarang sudah lebih 5 bulan. Namun, ada sesuatu yang mengejutkan ramai apabila terdapat satu foto yang dikongsikan di Instagram Shariq, menunjukkannya sudah boleh berdiri sendiri.

Namun melalui caption, ada kebenaran di sebalik foto yang dilihat ramai.

“Saya baru 5 bulan dah boleh berdiri. Mesti ramai terkejut kan? heheh swipe tepi untuk tahu kebenaran ”

Akhirnya, rahsia terbongkar. Rupa-rupanya gambar pertama yang dimuat naik itu telah disunting. Manakala ini pula adalah gambar asalnya.

Bila agaknya bayi boleh berdiri tanpa sebarang sokongan?

Dari segi faktanya, bayi berumur 5 bulan memang belum boleh berdiri tanpa sebarang sokongan. Untuk berdiri tanpa sokongan, bayi anda memerlukan kekuatan otot yang cukup di kaki, pinggul, dan perutnya untuk menampung berat badannya.

Otot-otot ini terbentuk secara beransur-ansur ketika dia menguasai kemahiran seperti berguling, duduk, dan merangkak.

“Bagi kebanyakan bayi, berdiri tanpa sokongan tidak akan berlaku sehingga sekurang-kurangnya 8 bulan, dan kemungkinan lebih dekat dengan 10 atau 11 bulan (bahkan sehingga 15 bulan dianggap normal).” – seperti ditulis di Parents.com

Jika benarlah anak lelaki Emma Maembong sudah boleh berdiri, ia memang akan mengejutkan ramai bukan?

Baca juga artikel berkaitan: Bayi Emma Maembong bermata Kelabu? Ini punca mata bayi berubah warna

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

Akan singgah rumah banyak kereta. Polis akan buat rondaan sepanjang Aidilfitri ini

Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan melakukan rondaan dan pemeriksaan dari rumah ke rumah pada sambutan Hari Raya Aidilfitri ini sebagaimana yang dilaksanakan tahun lalu.

Menurut Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Abd Rahim Jaafar rondaan itu dilakukan bagi memastikan tiada mana-mana pihak ataupun individu yang dikesan merentas negeri tanpa kebenaran.

Katanya lagi, tindakan itu juga sebagai langkah memastikan kadar pematuhan prosedur operasi standard (SOP) dalam memutuskan rantaian wabak COVID-19 berada pada tahap baik serta mengurangkan risiko jangkitan wabak pada musim perayaan.

Segelintir pihak dengan mengambil peluang merentas negeri ketika cuaca yang tidak mengizinkan

Pematuhan SOP ada kalanya diingkari segelintir pihak dengan mengambil peluang merentas negeri ketika cuaca yang tidak mengizinkan pihak berkuasa melakukan kawalan dan pemeriksaan.

“Kadang-kadang bukannya disebabkan surat rentas negeri dan sebagainya, mereka yang terlepas (pemeriksaan) oleh kerana hujan lebat, anggota kita tidak dapat bertugas waktu itu (hujan) kerana membahayakan mereka, jadi mereka berlindung di pondok-pondok (keselamatan).

Ketika itu (hujan), mereka (orang ramai) ambil kesempatan untuk melepas pemeriksaan,”

PDRM akan menggunakan strategi yang sama seperti tahun lalu dengan mengadakan pemeriksaan dari rumah ke rumah.

“Kalau kita tengok banyak sangat kereta dekat sesebuah rumah, maka anggota kita akan mengadakan pemeriksaan, ada surat kebenaran untuk balik atau sebagainya,”

Dalam perkembangan lain, Abd Rahim meminta agar rakyat tidak keliru dengan arahan berkenaan pergerakan rentas negeri yang dinyatakan Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, baru-baru ini.

Walaupun pergerakan rentas negeri hanya dibenarkan pada hari Isnin hingga Khamis sahaja, namun ia terkecuali sekiranya berlaku sebarang kecemasan ataupun urusan kerja yang mendesak.

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

Pernah viral jaga suami koma selama 5 tahun. Kini suami sihat & pulih sepenuhnya

Perjuangan seorang isteri menjaga suami yang sakit, tiada galang gantinya. Beberapa tahun lalu, kisah Siti Rohayu yang menjaga suami terlantar sakit mendapat perhatian ramai.

Dikatakan suaminya pernah terlibat kemalangan jalan raya yang menyebabkannya berada dalam keadaan koma hampir enam bulan. Lebih mengagumkan adalah sikap tidak putus asa dan setia Rohayu dalam menjaga suami sehingga pulih sepenuhnya.

@sitirohayu303

macam tak percaya Allah bagi peluang kedua😭doktor jangka dulu pun dapat hidup 6bulan je, tapi kuasa Allah… #fyp

♬ original sound – zando – Zando

Dengan kuasa yang maha berkuasa, suaminya kini sudah mampu bercakap dan bergurau seperti sedia kala. Menerusi perkongsian di TikTok, Siti Rohayu memuat naik perkembangan terkini suami yang dilihat kembali ceria dan sihat.

Di ruangan komen, netizen mengucapkan syukur melihat keadaan suami Siti Rohayu yang dikenali sebagai Abi. Siapa sangka Abi yang dahulunya terlantar membisu kini sudah mampu tersenyum.

@sitirohayu303

Pengubat Duka Lara🥺 Tak pernah putus asa membuat mu sihat dan bahagia❤️ #fyp #fypシ #fy

♬ bunyi asal – Siti Rohayu – Siti Rohayu

Seseorang yang berada dalam keadaan koma tidak sedarkan diri dan mempunyai aktiviti otak yang minimum

Menurut Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan UK, koma adalah keadaan tidak sedar di mana seseorang tidak bertindak balas dan tidak boleh dibangunkan.

Seseorang yang berada dalam keadaan koma tidak sedarkan diri dan mempunyai aktiviti otak yang minimum. Mereka masih hidup tetapi tidak dapat bangun dan tidak menunjukkan tanda-tanda kesedaran.seperti ditulis NHS UK

Ia boleh berlaku akibat kecederaan pada otak, seperti kecederaan kepala atau strok yang teruk. Koma juga boleh disebabkan oleh keracunan alkohol yang teruk atau jangkitan otak (ensefalitis).

Orang yang menghidap diabetes boleh menjadi koma jika tahap glukosa darah mereka tiba-tiba menjadi sangat rendah (hipoglikemia) atau sangat tinggi (hiperglikemia).

Sesetengah orang akan pulih sepenuhnya dan sama sekali tidak terjejas oleh koma. Ada juga yang akan mengalami kecacatan yang disebabkan oleh kerosakan otak mereka.

Mereka mungkin memerlukan rawatan fisioterapi, terapi pekerjaan dan penilaian psikologi dan sokongan selama tempoh pemulihan, dan mungkin memerlukan rawatan sepanjang hidup mereka.

Maka, Siti Rohayu sangat bertuah kerana suaminya telah kembali sepenuhnya. Moga hidup kekal sihat bersama orang yang tersayang.

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

 

Instafamous kongsi tips rentas untuk ‘honeymoon’, didenda dan dijel sehari. Ini sebabnya

Sepasangan instafamous yang tular merentas negeri ke Johor kerana ‘honeymoon’ dipenjara sehari dan denda RM2,500 oleh Mahkamah Majistret hari ini (20 April 2021) atas pertuduhan memberi maklumat bertulis palsu pada bulan lalu.

Menurut Sinar Harian, Iram Naz Hafiz Sabir Muhammed, 24, yang memakai jubah kelabu manakala suaminya, Azharique Shah Abdul Jalil, 23, berjubah putih dikenakan hukuman itu selepas mengaku bersalah di hadapan Majistret Wong Chai Sia.

Sebelum ini, tular gambar pasangan itu di media sosial kononnya pergi berbulan madu di suatu kawasan peranginan dan cuba memberi tip kepada netizen berkenaan cara-cara untuk merentas negeri.

Pasangan tersebut telah hadir ke Balai Polis Wangsa Maju, untuk memohon permit pergerakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ke Johor Bahru atas urusan perniagaan dan mereka telah mengemukakan surat arahan menjalankan tugas oleh syarikat.

Hanya akan mempertimbang enam alasan daripada pemohon

Polis Diraja Malaysia (PDRM) hanya akan mempertimbang enam alasan daripada pemohon sebelum membenarkan mereka melakukan perjalanan merentas negeri.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, berkata ia membabitkan tujuan pekerjaan, kecemasan dan kematian ahli keluarga terdekat, perubatan, pendidikan serta menemui pasangan jarak jauh.

Beliau berkata, langkah mengetatkan syarat permohonan itu diambil susulan peningkatan kes baharu positif COVID-19 sejak empat hari lalu. Mereka yang mendapat kelulusan untuk merentas negeri hanya dibenarkan melakukan perjalanan pada hari Isnin hingga Khamis saja.

“Permohonan dibuat untuk pergerakan pada hujung minggu tidak akan diluluskan. Hanya sebab kecemasan, kematian dan pasangan jarak jauh dibenarkan pada hujung minggu iaitu Jumaat hingga Ahad,”

Acryl Sani berkata, permohonan pergerakan rentas negeri bagi tujuan sosial seperti menghadiri kenduri perkahwinan dan apa-apa jenis majlis atau jamuan dilarang.

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

“Takde warning. Terus minta nama & IC”. Pelajar kolej dikompaun RM1500. Ini puncanya

Dalam satu paparan oleh Oh! Media telah berkongsi mengenai isu pelajar matrikulasi yang dikompaun RM1500. Dikatakan para pelajar matrikulasi  hampir 5 bulan dikuarantin dalam kolej sendiri. Tidak boleh keluar dan hanya dibenarkan jumpa ibu bapa di depan pagar utama sahaja.

Namun telah berlaku kejadian seperti yang tular di Twitter apabila pegawai KKM datang memberi kompaun RM1500 kepada pelajar dan perlu dibayar dalam masa 2 minggu.

Apa yang berlaku sebenarnya?

Menurut satu bebenang yang ditulis oleh @ainurjannxh, salah seorang rakannya baru pulang dari kelas dengan memakai mask. Dia berjalan dari blok akademik ke cafe.

“Disebabkan cuaca panas dan pakai mask semasa turun tangga ke cafe. Dia tarik mask ke bawah sebab tak cukup nafas (sesak nafas).

Tiba-tiba, salah seorang pegawai KKM panggil dia. Takde warning, takde peringatan dan tak tanya. Terus mintak nama, IC dan alamat rumah. 

Kena kompaun RM1.5K, kena bayar dalam masa 2 minggu di pejabat kesihatan Kampar, kalau tidak proceed ke mahkamah. – tulis @ainurjannxh

Pada asalnya dikatakan tujuan pegawai KKM datang ke cafe sana kerana terdapat aduan keracunan makanan di cafe.

Sepatutnya ada budi bicara, dan pakai pelitup muka hanya sangat perlu di tempat yang sesak

Umumnya sedia maklum bahawa, virus COVID-19 didapati boleh merebak melalui droplet atau titisan pernafasan daripada percakapan, batuk ataupun bersin.

Berdasarkan kepada hasil dapatan daripada kajian yang telah dijalankan, merumuskan bahawa pemakaian pelitup muka adalah sangat penting.

Sebelum ini, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengakui masih terdapat kekeliruan berhubung penguatkuasaan prosedur operasi standard (SOP) berhubung pemakaian pelitup muka.

“Tempat awam banyak, taman awam adalah tempat awam, tapi bila bersendirian maka tidak perlulah memakai pelitup muka kerana seperti saya katakan di tempat awam yang bersesak.

Kalau di pasar bersesak, kalau dalam bas atau LRT bersesak, maka perlulah dan wajib pakai pelitup muka.

Tetapi kalau bersendirian atau ada penjarakan fizikal antara satu sama lain, sebagai contoh di restoran kita (sudah tentu) tidak boleh pakai pelitup muka semasa makan. Tapi kerana ada penjarakan antara satu sama lain maka dibenarkan untuk tidak pakai pelitup muka,”

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

Ini rupanya bahan terlarang diambil oleh 4 lelaki dalam video tular kes samun kereta

Baru-baru ini telah tular satu video yang dirakam dari dalam kereta apabila pemandu sebih kereta dirompak oleh empat individu. Kini, polis telah menahan empat lelaki kerana disyaki disyaki melanggar sebuah kenderaan dari belakang dengan kereta dinaiki mereka sebelum menyamun dan mencederakan mangsa di Taman Sentosa, Klang semalam (19/4/2021).

Menurut Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Shamsul Amar Ramli berkata, insiden kira-kira jam 4.30 berlaku apabila sebuah kereta dipandu pemandu lelaki bersama sepupunya tiba-tiba dilanggar dari belakang oleh sebuah kereta jenis Honda Civic yang dinaiki empat lelaki.

Salah seorang suspek kemudian memecahkan cermin kereta, menarik pemandu keluar dari kenderaan dan memukulnya menggunakan kayu sebelum merampas telefon bimbit seorang lagi mangsa.

Bahan ini memberi kesan paling besar kepada otak

Kata Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Shamsul Amar Ramli lagi hasil ujian awal saringan air kencing mendapati semua suspek positif dadah jenis methamphetamine.

Berdasarkan tulisan Hello Doktor, methamphetamine (juga dipanggil meth, crystal, chalk, dan ice, antara lain) biasanya dipreskripsikan untuk program penurunan berat badan sebagai terapi alternatif.

Namun begitu, menggunakan chalk untuk masa yang lama menimbulkan risiko penyalahgunaan.

“Secara kimia, methamphetamine adalah turunan amfetamin (amphetamine). Ia adalah ubat perangsang yang menyebabkan potensi ketagihan yang tinggi serta untuk disalahguna.” – seperti ditulis Hello Doktor

Bahan ini memberi kesan paling besar kepada otak kerana jumlah neurotransmite yang dinaikkan oleh methamphetamine. Bahan ini boleh membawa kepada tahap dopamin yang tinggi di dalam otak, jadi, ia boleh mencetuskan ganjaran, motivasi, rasa keseronokan, dan fungsi motor.

Sudah pastinya penyalahgunaan bahan seperti mempunyai esan buruk kepada penggunanya. Ini termasuklah penurunan berat badan yang melampau, masalah pergigian yang serius (“mulut meth”), dan luka kulit yang dicetuskan oleh menggaru jika methamphetamine digunakan dalam jangka panjang.

Lebih teruk lagi, pengguna methamphetamine juga menimbulkan risiko mengidap penyakit berjangkit seperti HIV dan hepatitis B dan C dan memperburuk pertumbuhan HIV / AIDS dan kesannya melalui beberapa tingkah laku yang berisiko.

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

Dato’ Siti bersalin anak kedua. Ini cabaran dihadapi mereka yang hamil kali kedua

Sekalung tahniah diucapkan buat penyanyi nombor satu negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza yang dilaporkan selamat melahirkan anak kedua di sebuah pusat perubatan di Selangor jam 6.12 pagi tadi.

Perkhabaran gembira tu dimaklumkan oleh Siti Nurhaliza Production dalam satu kenyataan. Difahamkan, bayi lelaki seberat 3.84 Kilogram itu dilahirkan menerusi kaedah pembedahan.

Sebelum ini, beliau juga mengatakan bahawa hamil ketika berusia 41 tahun agak mencabar untuk dirinya. Secara umumnya, ramai antara kita akan beranggapan bahawa hamil kali kedua ini kurang mencabar kerana telah mempunyai pengalaman sebelum ini.

Namun, hakikatnya ia mempunyai cabaran-cabaran dari sudut kesihatan yang tersendiri. Oleh itu, sama ada suami atau isteri, kita mesti peka dan ambil tahu hal ini sebagai persediaan jika berlaku kehamilan kali kedua.

Cabaran-cabaran kesihatan yang mungkin seseorang hadapi ketika hamil kali kedua

Semasa kehamilan kali kedua anda, badan anda telah belajar untuk menangani semua cabaran kehamilan, jadi beberapa perkara mungkin berbeza. Begitulah, sama ada ia akan lebih mudah ditangani, mungkin itu cerita lain.

Gejala yang anda ingat dari kehamilan pertama anda, nampaknya semakin kuat ketika kali kedua. Anda mungkin hanya merasa loya semasa mengandung kali pertama, tetapi sekarang anda mungkin akan terus berlari ke bilik air untuk muntah dek kerana terbau sedikit bau aroma tertentu.

Anda mungkin akan “merasa” hamil lebih awal juga. Kebanyakan mereka yang hamil kali kedua lebih sesuai dengan gejala awal kehamilan dan lebih cenderung untuk mengenalinya.

Walaupun begitu, gejala itu sendiri mungkin berbeza-beza dari sebelum ini – anda mungkin mengalami sedikit atau lebih kerap morning sickness atau masalah perut lain, atau sama ada kurang atau kerap membuang air kecil.

Selain itu, kelembutan dan berat payudara yang anda rasakan semasa kehamilan pertama, mungkin tidak anda rasa kali ini. Oleh kerana badan anda telah bersedia untuk menyusukan sekali sebelumnya, anda mungkin mengalami sedikit perubahan pada payudara anda.

Begitu juga, kemunculan baby bump lebih awal tidak seperti pada kehamilan kali pertama.

“Kerana otot perut dan rahim anda meregang semasa kehamilan pertama anda, ia pasti akan semakin longgar kali ini. Ini bermakna ia tidak memegang sesuatu dengan kuat – jadi benjolan anda kemungkinan akan “muncul” lebih awal daripada yang pertama.” – Petikan dari What To Expect

Namun, apa yang perlu diperhatikan juga bahawa anda akan mengalami lebih sakit belakang. Ini kerana Relaxin, iaitu salah satu hormon yang dihasilkan oleh ovari dan plasenta anda, mempunyai banyak tugas untuk dilakukan.

Ini termasuk mengendurkan ligamen di pelvis dan melembutkan dan melebarkan serviks. Dengan ligamen yang lebih longgar, anda mungkin mengalami lebih banyak sakit belakang.

Beberapa petua umum yang boleh dilakukan ketika hamil kali kedua

Hamil kali kedua bermakna, ibu bapa juga perlu menjaga anak pertama. Maka, persediaan dan perancangan yang rapi adalah sangat penting agar anda kekal sihat dan cergas. Berikut adalah beberapa petua umum dari portal kesihatan Healthline, untuk rawatan diri semasa kehamilan kedua anda.

  • Luangkan masa untuk berehat. Sekiranya tidur tengah hari sukar untuk dicari masanya, cubalah tidur sejam lebih awal pada waktu malam.
  • Makan dengan baik dan banyakkan minum air.
  • Ikuti jadual temujanji kesihatan anda (prenatal visit). Menjaga diri bermakna anda dapat menjaga anak-anak anda dengan lebih baik.
  • Dokumentasikan kehamilan anda. Ini adalah suatu perjalanan yang anda mahu ingati kerana kemudian hari anda akan menjadi lebih sibuk.
  • Jangan lupa lakukan temujanji malam (date night) dengan pasangan anda. Anda berdua akan mendapat manfaat daripada mengingatkan diri anda tentang matlamat bersama anda.
  • Selesaikan satu persatu aktiviti dengan anak pertama anda sehingga dia dapat memperoleh perhatian dan kasih sayang yang mereka perlukan.

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

Varian baru virus B1525 ditemui di Indonesia berasal dari Malaysia. Ini apa yang berlaku

Satu lagi varian Covid-19 baru, B1525, telah dikesan di Indonesia, yang dipercayai berasal dari Malaysia setelah seorang warganegara Indonesia yang kembali ke negara itu positif.

Jurucakap Kementerian Kesihatan Indonesia untuk urusan vaksinasi Covid-19, Siti Nadia Tarmizi mengatakan bahawa varian tersebut dikesan pada seorang pesakit yang telah kembali ke Batam di Kepulauan Riau dari Malaysia pada bulan Februari.

“Satu spesimen yang diambil dari PMI (Pekerja Migran Indonesia) pada bulan Februari ditemukan sebagai varian baru, dan pesakit telah menjalani rawatan dan sejak itu pulih,” – katanya

Bukan seperti varian yang lain

Penyelidikan awal mendapati bahawa varian B1525 bukanlah mutasi varian Covid-19 yang ada seperti B117 dan E484K, tetapi varian virus yang terpisah.

Sehingga kini, Indonesia telah mencatatkan 1,599,763 kes positif Covid-19, dengan 5,041 kes baru dicatatkan selama 24 jam terakhir.

Menurut data yang disiarkan di laman Twitter rasmi Badan Nasional Pengurusan Bencana Indonesia @BNPB_Indonesia hari ini, sejumlah 1.450.192 kes positif telah pulih sementara jumlah kematian berjumlah 43.328.

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat

Malaysia perlu hampir 5 tahun untuk selesai suntikan 75% rakyatnya, kata kajian ini

Dalam membendung wabak COVID-19, salah satunya adalah dengan menjalankan program vaksinasi kepada seluruh rakyat Malaysia. Ia akan berhasil jika 75% rakyat divaksin untuk membentuk kelompok imuniti yang kebal dari penularan wabak itu.

Apabila semakin ramai orang mendapat vaksin, sekumpulan orang mulai membangun pertahanan kolektif terhadap virus. Ini menyebabkan jangkitan sedia ada terasing serta tidak merebak menjadi wabak

Imuniti kelompok boleh bermula dengan baik sebelum 75% orang diberi vaksin sepenuhnya. Selain itu juga, ada yang berpendapat imuniti kelompok adalah sebagai titik permulaan ketika wabak tidak lagi dapat merebak.

Sebagai contoh, walaupun terdapat sekumpulan kes campak di komuniti yang tidak divaksin, imuniti kelompok menghalangnya daripada merebak di seluruh negara.

Persoalannya, dengan kadar vaksin di Malaysia sekarang, bila agaknya negara kita akan mencapai imuniti kelompok?

Kajian dari Bloomberg kata kita perlukan 4.9 tahun

Dengan mengambil kira jumlah orang yang telah diberi vaksin, saiz penduduk dan kadar pemberian vaksin terkini, vaccine tracker Bloomberg menganggarkan Malaysia akan mencapai tahap 75% daripada penduduk diberi vaksin untuk bebas Covid dalam tempoh 4.9 tahun lagi.

Ini perbandingannya dengan negara lain pula termasuk negara jiran kita:

  • 3 bulan lagi untuk Amerika Syarikat
  • 4 bulan lagi untuk United Kingdom
  • 5 bulan lagi untuk negara jiran Singapura
  • 8 bulan lagi bagi kesemua 27 buah negara dalam Kesatuan Eropah; dan
  • 3.3 tahun lagi untuk Indonesia.

Suka dengan pengisian artikel ini? Mari dapatkan banyak lagi artikel berkaitan kesihatan dari kami dengan menyertai channel telegram kami di sini: https://t.me/kitasihat